توسعه نرم افزار سفارشی چیست؟

توسعه نرم افزار سفارشی چیست؟


زمانی که یک کسب‌ وکار نیازهای نرم افزار سفارشی خاصی دارد که نرم افزار سفارشی خارج از قفسه نمی‌ تواند آنها را برطرف کند، به توسعه‌ دهندگان سفارش می ‌دهد تا برنامه ‌های کاربردی سفارشی ایجاد کنند.

هنگامی که سازمان ها به برنامه هایی با ویژگی ها و عملکرد منحصر به فرد نیاز دارند، برای طراحی و ایجاد راه حل های نرم افزار سفارشی به توسعه دهندگان نرم افزار سفارشی مراجعه می کنند. نرم افزار سفارشی نیازهای خاص کاربران را به طور جامع تری نسبت به بسته های سنتی خارج از قفسه برطرف می کند.

در حالی که ایده نرم افزار سفارشی متناسب با کسب و کار شما جذاب به نظر می رسد، توسعه نرم افزار سفارشی برای همه مناسب نیست. این فرآیند می‌ تواند گران و زمان ‌بر باشد، و انتقال دامنه عملکرد مورد نیاز شما چالش برانگیز است.

ما به نرم ‌افزار سفارشی در مقابل راه‌ حل‌ های عرضه‌ شده نگاه می ‌کنیم و به شما کمک می ‌کنیم تعیین کنید که آیا توسعه نرم ‌افزار سفارشی چیزی است که کسب‌ وکار شما باید دنبال کند یا خیر.

نرم افزار سفارشی در مقابل نرم افزار سفارشی خارج از قفسه

نرم افزار سفارشی های بسته بندی شده تقریباً برای هر کار محاسباتی، تجاری، بهره وری وارتباطات قابل تصور در دسترس هستند.

این بسته ها به طور کلی ویژگی های زیر را ارائه می دهند:

سهولت استفاده: برنامه های کاربردی خارج از قفسه به مخاطبان زیادی با نیازهای اساساً مشابه خدمت می کنند. به عنوان مثال، مایکروسافت ورد یک برنامه پردازش کلمه بسیار محبوب با ویژگی‌ ها، عملکرد و گزینه‌ های سفارشی ‌سازی نرم افزار است که سازمان ‌ها در هر اندازه و دامنه می ‌توانند از آن استفاده کنند.

دسترسی آسان برای خرید یا دانلود: نرم افزار سفارشی آماده را می‌ توان از قبل بسته ‌بندی کرد و در فروشگاه خریداری کرد، اما اغلب از وب ‌سایت ‌های تولید کنندگان قابل دانلود است یا به‌ عنوان اشتراک ابری در دسترس است.

در دسترس بودن گسترده: می توانید یک بسته نرم افزار سفارشی آماده برای هر پلتفرمی که کسب و کارتان استفاده می کند، از جمله رایانه های شخصی ویندوز، مک ها و لینوکس ها پیدا کنید.

قابلیت سفارشی ‌سازی نرم افزار سفارشی: بسته ‌های تجاری محبوب، مانند برنامه‌ های مایکروسافت آفیس، درجه ‌ای از قابلیت سفارشی ‌سازی دارند تا نرم افزار سفارشی برای تیم شما بهتر کار کند.

علیرغم تنوع نرم افزار سفارشی های موجود، برخی از سازمان ها به قابلیت های خاصی نیاز دارند که نرم افزار سفارشی عمومی نمی تواند ارائه دهد. در این صورت، آنها ممکن است به توسعه نرم افزار سفارشی روی بیاورند.

در اینجا چیزی است که نرم افزار سفارشی ارائه می دهد:

ویژگی ‌ها و عملکرد های منحصر به ‌فرد: وقتی توسعه ‌دهنده یک محصول نرم افزار سفارشی ایجاد می ‌کند، آن برنامه به ‌طور خاص برای استفاده سازمان راه ‌اندازی و طراحی می ‌شود. برای مثال، اگر یک توسعه ‌دهنده نرم افزار سفارشی برنامه ‌ای برای JPMorgan Chase ایجاد کند، فقط بانک یا یکی از بخش‌های خاص آن از این ابزار استفاده می ‌کند. یک برنامه کاربردی سفارشی می تواند پایگاه داده مشتریان بانک را تجزیه و تحلیل کند و به داده های بازار و اهداف از پیش تعیین شده در حساب های مشتریان متصل شود تا پیشنهاداتی را برای مشاوران سرمایه گذاری JPMorgan ایجاد کند.

یک راه حل فقط برای کسب و کار شما: توسعه دهنده نرم افزار سفارشی را طوری طراحی می کند که با زیرساخت، برند سازی و نیازهای پیاده سازی شرکت راه اندازی کار کند و هیچ سازمان دیگری نمی تواند به برنامه دسترسی داشته باشد.

توسعه نرم افزار سفارشی چیست؟

طرفداران توسعه نرم افزار سفارشی

مهمترین مزیت نرم افزار سفارشی ارائه ویژگی هایی است که نرم افزار سفارشی های آماده ارائه نمی کنند. پس از پیاده سازی راه حل سفارشی طراحی شده، مشکلاتی که حل می کند می توانند ارزش هزینه ها را داشته باشند.

به عنوان مثال، اگر برنامه ای را سفارش دهید که برای افزایش بهره وری طراحی شده است، افزایش بهره وری در نتیجه می تواند هزینه ساخت راه حل را جبران کند. اگر نرم افزار سفارشی شما به چالش های زمان و حضور و غیاب یا حقوق و دستمزد منحصر به فرد می پردازد، می توانید در هزینه صرفه جویی کنید و زمان کارمندان خود را به حداکثر برسانید.

اگر سازمان شما نیازی دارد که به اندازه کافی خاص است که نرم افزار سفارشی را تضمین کند، طراحی یک راه حل ایده بسیار خوبی است.

معایب توسعه نرم افزار سفارشی

اگر پیاده سازی یک راه حل نرم افزار سفارشی ارزان و آسان بود، همه آن را انجام می دادند. متأسفانه، هزینه ها و ریسک ها، طراحی یک راه حل نرم افزار سفارشی را چالش برانگیز می کند.

هزینه ها: هزینه برنامه های کاربردی نرم افزار سفارشی از چند دلار تا چند هزار دلار متغیر است. بسیاری از برنامه های تجاری استاندارد دارای هزینه های اشتراک ماهانه نسبتاً پایین یا هزینه های یکبار مصرف هستند. با این حال، طراحی نرم افزار سفارشی نیاز به منابع مالی قابل توجهی دارد. کسب و کار راه اندازی باید تمام هزینه های مرتبط با فرآیند توسعه را پوشش دهد. برخی از راه حل های سفارشی می توانند به پنج رقم یا بیشتر برسند.

ریسک‌ ها: ریسک ‌های مرتبط با نرم افزار سفارشی با توجه به محدوده پروژه شما متفاوت است، اما به راحتی می ‌توان اهداف نهایی خود را از دست داد. بسیار مهم است که درک عمیقی از الزامات شرکت خود داشته باشید و با توسعه دهنده نرم افزار سفارشی خود ارتباط برقرار کنید که چگونه می خواهید محصول این نیازها را برطرف کند. در طول فرآیند توسعه، کشف ویژگی ها و عملکردهای اضافی که محصول سفارشی شما باید داشته باشد، غیرمعمول نیست. تغییرات و بازنگری ها به معنای هزینه بیشتر و زمان توسعه اضافی است. تغییرات مکرر می تواند منجر به از دست دادن دامنه پروژه و پایان یافتن به نرم افزار سفارشی شود که به اندازه کافی نیازهای شما را برآورده نمی کند.

آیا شرکت من به نرم افزار سفارشی نیاز دارد؟

راه اندازی یک برنامه نرم افزار سفارشی گران و وقت گیر است، بنابراین نباید این پروژه را به راحتی انجام دهید. به دنبال این نشانه ها باشید که نشان می دهد یک برنامه نرم افزار سفارشی ممکن است ارزشمند باشد.

1. کارمندان شما غرق در فرآیندها و راه حل های ناکارآمد هستند.

اگر کارمندان شما با کاغذ بازی بسیار زیاد سروکار دارند یا روزانه چندین راه حل را انجام می دهند، یک راه حل نرم افزار سفارشی را در نظر بگیرید. این ناکارآمدی ها می تواند با بهره وری تداخل داشته باشد و بر روحیه تأثیر بگذارد.

در اینجا چند علامت قرمز وجود دارد که سیستم فعلی شما کار نمی کند:

فرآیندهای خسته کننده: کاغذ بازی بیش از حد، تشریفات اداری و مراحل مورد نیاز برای انجام کارهای روزانه نشان می دهد که شما نیاز به بهبود دارید. فناوری قرار است فرآیند ها و وظایف خسته کننده را کارآمدتر کند، بنابراین اگر راه حل های فعلی شما کمکی نکرد، چیزی باید تغییر کند.

راه‌ حل‌ های بیش از حد: اگر از نرم افزار سفارشی قدیمی یا خارج از قفسه استفاده می ‌کنید، و کارمندان شما مجبورند چندین راه‌ حل را برای انجام کار خود انجام دهند، مشکلی وجود دارد. به عنوان مثال، آیا کارمندان قبل از اینکه بتوانند با اطلاعات کار کنند، باید داده ها را از یک برنامه نرم افزار سفارشی داخلی صادر کرده و آن را در جای دیگری وارد کنند؟ آیا آنها از راه خود تلاش می کنند تا گزارش ها را قابل ارائه جلوه دهند؟ اگر چنین است، نرم افزار سفارشی ممکن است راه حل معقولی باشد.

2. شما به یک متخصص اکسل داخلی نیاز دارید تا اطلاعات شما را درک کند.

بسیاری از کسب و کارهای کوچک زمان و منابع زیادی را صرف دستکاری داده های مالی، مشتری و فروش در صفحات گسترده می کنند. یک راه حل نرم افزار سفارشی می تواند به طور خودکار با منابع داده شما، مانند سیستم های نقطه فروش، ارتباط برقرار کند و گزارش ها و نمودارهای سریع و آموزنده ایجاد کند.

این کارایی به کسب‌ وکارها اجازه می ‌دهد تا زمان خود را صرف تصمیم‌ گیری بر اساس داده‌ ها به جای ماساژ دادن آن‌ ها در قالب قابل استفاده کنند.

3. فروشندگان خارجی و کارمندان خارج از سایت شما به دسترسی ایمن به داده ها نیاز دارند.

توسعه نرم افزار سفارشی چیست؟

یک بسته نرم افزار سفارشی می ‌تواند به تیم فروش شما یا سایر کارمندان در جاده دسترسی به اطلاعات اختصاصی را بدهد که با گذاشتن Slack یا سایر ابزارهای همکاری مبتنی بر ابر احساس راحتی نمی‌ کنید. توسعه دهنده نرم افزار سفارشی شما می تواند یک پلت فرم همکاری منحصر به فرد، امن و رمزگذاری شده ایجاد کند.

نمایش تنها اطلاعاتی که کارمندان از راه دور نیاز دارند - و محافظت از بقیه داده‌های شما - به شما امکان می‌ دهد همکاری را فعال کنید و داده‌های شرکت خود را در برابر نقض داده‌ ها ایمن نگه دارید.

4. شرکت شما دارای فرآیندهای خاص و اختصاصی است.

اگر در یک صنعت نوپا هستید یا یک محصول، فرآیند یا خدمات نوآورانه دارید، ممکن است هیچ راه حلی برای شما وجود نداشته باشد. یا ممکن است سازمان شما در حال معرفی راه های جدیدی برای انجام کسب و کار باشد. به عنوان مثال، Uber نیاز به ایجاد نرم افزار سفارشی برای رانندگان و مشتریان خود داشت. اگرچه مدل کسب ‌وکار قبلاً از طریق تاکسی ‌ها وجود داشت، فرآیند اشتراک‌گ ذاری سواری مبتنی بر برنامه جدید بود.

5. شرکت شما در حال رشد است.

توسعه یک برنامه نرم افزار سفارشی می تواند حفظ یا بهبود سطوح حفظ و رضایت مشتری، کاهش خطاها و افزایش فروش را با رشد شرکت شما حفظ کند یا بهبود بخشد. از آنجایی که راه‌ حل سفارشی چیزی است که شما ایجاد کرده‌ اید، انعطاف ‌پذیری برای گسترش آن و اضافه کردن کاربران، مکان ‌ها و قابلیت‌ ها در صورت نیاز دارید.

خدمات توسعه نرم افزار سفارشی

انتخاب یک شرکت برای ایجاد یک برنامه نرم افزار سفارشی برای کسب و کار شما می تواند یک چالش باشد. شما باید نامزدهای قابل قبولی را پیدا کنید و یک شرکت یا حرفه ای را استخدام کنید که وعده قیمت و سطح خدمات مناسب را بدهد.

به طور معمول، شما با شرکای توسعه نرم افزار سفارشی آینده نگر ملاقات خواهید کرد تا اطمینان حاصل کنید که همه در یک صفحه در مورد آنچه مورد نیاز است و میزان کل کار مورد نیاز برای ایجاد راه حل سفارشی هستند. در مرحله بعد، نامزدهای شما پیشنهادات خود را بر اساس زمان و هزینه های توسعه ارائه می دهند. مناقصه ها در سنگ تمام نمی شود. برخی از پروژه ها زمان و هزینه های بیشتری را به همراه خواهند داشت.

سعی کنید روی جذاب ترین و کم قیمت ترین پیشنهاد تمرکز نکنید. بسیار مهم است که شرکتی را انتخاب کنید که به بهترین وجه نیازهای شما را برآورده کند.

در اینجا چند نکته برای انتخاب یک ارائه دهنده توسعه نرم افزار سفارشی وجود دارد:

  •  از افراد شبکه و صنعت خود ارجاع دریافت کنید.
  •  به دنبال توسعه دهندگانی باشید که از کد ناب و بدون اشکال استفاده می کنند.
  •  کارهای قبلی آنها را با تمرکز بر صنایع ارائه شده و اندازه پروژه بررسی کنید.
  •  روی شرکت هایی با سابقه تحویل به موقع تمرکز کنید.
  •  اطمینان حاصل کنید که ارتباط دو طرفه خوبی وجود دارد.
  •  مشخص کنید که مالک مالکیت معنوی چه کسی است.
  •  اطمینان حاصل کنید که آنها یک تجربه کاربری بهینه ایجاد می کنند.
  •  در تدابیر امنیتی بپزید.
  •  در مورد انتظارات پشتیبانی پس از توسعه شفاف باشید.

5- بهترین روش برای توسعه نرم افزار سفارشی

اگر با توسعه نرم افزار سفارشی پیش می ‌روید، این بهترین شیوه‌ه ا را دنبال کنید تا اطمینان حاصل کنید که روند به خوبی پیش می ‌رود.

1. فرآیند فعلی و نیازهای آینده خود را تعریف کنید.

برای ساختن هر چیزی، از جمله نرم افزار سفارشی، تعیین فرآیند فعلی، انتظارات و معیارهای موفقیت بسیار مهم است.

مطالب مهم:

روند فعلی چیست؟ مفروضات نسازید؛ از کارشناسان موضوعی که روزانه کار را انجام می دهند بپرسید. این ممکن است شامل کارمندان در مناطق مختلف و همچنین کارشناسان یا فروشندگان خارجی باشد. تا جایی که ممکن است جزئیات بیشتری دریافت کنید.

سعی می کنی چه مشکلی را حل کنی؟ تصور نکنید چیز جدید بهتر خواهد بود. تئوری را آزمایش کنید، یا حداقل بازخورد سهامداران را از همه سطوح دریافت کنید.

موفقیت چگونه به نظر می رسد؟ گردش کار مورد نظر و سایر فرآیندهایی را که نرم افزار سفارشی قرار است از آنها پشتیبانی کند ترسیم کنید تا چیزی از قلم نیفتد.

2. افراد مناسب را برای کار انتخاب کنید.

افراد و سازمان های زیر می توانند نرم افزار سفارشی توسعه دهند:

  •  تیم داخلی IT شما، از جمله مدیر ارشد فناوری شما (CTO)
  •  افرادی که به طور خاص برای این کار استخدام می کنید یا قرارداد می بندید
  •  فروشندگان و شرکت های توسعه نرم افزار سفارشی

وسوسه انگیز است که بگوییم همه چیز را در خانه انجام خواهید داد تا در هزینه خود صرفه جویی کنید. اما استفاده از تیم IT خودتان برای این منظور دارای اشکالاتی است. اولاً، تیم شما قبلاً تعهداتی دارد. بیرون کشیدن آنها از کار روزانه می تواند باعث کندی کل تجارت شود. دوم، پرسنل فنی شما ممکن است در زمینه توسعه نرم افزار سفارشی آموزش یا تجربه نداشته باشند.

برون سپاری این فرآیند اغلب منطقی ترین است. می توانید با تیم هایی کار کنید که نرم افزارهای سفارشی دیگر را با موفقیت طراحی و پیاده سازی کرده اند. حتی ممکن است بتوانید شرکتی را پیدا کنید که در محصولات صنعت شما متخصص باشد.

3. یک برنامه واقع بینانه با نقاط عطف تعیین شده تهیه کنید.

تیمی را ایجاد کنید که شامل توسعه دهندگان، کارشناسان موضوعی و یک مدیر پروژه باشد تا ابتکار کلی را رهبری و هدایت کند. با هم یک نقشه راه برای پروژه ایجاد کنید. اطمینان حاصل کنید که واقع بینانه است؛ شما نمی توانید یک گردش کار پیچیده و سیستم حمل و نقل را در یک هفته ایجاد کنید.

برای نقاط عطف برنامه ریزی کنید تا پروژه را در مسیر خود نگه دارید. اینها مراحل مختلف توسعه هستند که باید در فواصل زمانی و بودجه مشخص تکمیل شوند. کار را در هر نقطه عطف مرور کنید تا متوجه شوید که آیا نیاز به تغییر جدول زمانی یا بودجه برنامه ریزی شده خود دارید یا خیر.

توسعه نرم افزار سفارشی چیست؟

4. انجام آزمایش مناسب.

قبل از پیاده سازی نرم افزار سفارشی جدید در کل کسب و کار خود، آن را تست کنید. تست معمولا در سطح فنی و سطح کاربر انجام می شود.

تست فنی: توسعه دهندگان و متخصصان فناوری اطلاعات برای اطمینان از کارکرد عناصر اساسی نرم افزار سفارشی، آزمایش های فنی را انجام می دهند.

تست کاربر: کاربران بتا کسب و کار تست کاربر را انجام می دهند. تست کاربر تضمین می کند که نرم افزار سفارشی مطابق انتظار و دلخواه کار می کند. همچنین تجربه کاربری و رابط کاربری را آزمایش می کند تا اطمینان حاصل شود که کارمندان می توانند بدون سردرگمی یا ناامیدی با حداکثر کارایی کار کنند.

5. فرآیند را مستند کنید.

مستند سازی برای تمام مراحل توسعه و اجرا مهم است. این باید شامل موارد زیر باشد:

  •  یک برنامه آزمایشی و چک لیست برای بررسی کامل نرم افزار سفارشی
  •  بیانیه دامنه برای اطمینان از اینکه در نهایت سعی در حل بسیاری از مشکلات با نرم افزار سفارشی ندارید
  •  یک طرح پیاده سازی که مشخص می کند چه کسانی از نرم افزار سفارشی استفاده خواهند کرد و چه زمانی باید شروع به کار کنند
  •  یک برنامه آموزشی و مستندات کاربر دقیق به طوری که مردم هنگام ارائه منبع جدید ناامید و با سوال باقی نمانند