مروری بر داشبورد مدیریتی ها در عملکرد: مفاهیمی برای طراحی و تحقیق

مروری بر داشبورد مدیریتی ها در عملکرد: مفاهیمی برای طراحی و تحقیق


انتظار می رود داشبورد مدیریتی ها با تقویت شناخت و سرمایه گذاری بر قابلیت های ادراکی انسان، تصمیم گیری را بهبود بخشند. از این رو، اخیراً علاقه به داشبورد مدیریتی افزایش یافته است، که از گسترش ارائه دهندگان راه حل داشبورد مدیریتی در بازار نیز مشهود است. علیرغم محبوبیت داشبورد مدیریتی ها، اطلاعات کمی در مورد میزان اثربخشی آنها وجود دارد، یعنی اینکه چه نوع داشبورد مدیریتی هایی برای کاربران یا وظایف مختلف بهتر عمل می کنند.

خلاصه

در این مقاله، ما یک مرور ادبیات چند رشته ‌ای جامع را با هدف شناسایی مسائل مهمی که سازمان‌ها ممکن است در اجرای داشبورد مدیریتی ها در نظر بگیرند، انجام می ‌دهیم. داشبورد مدیریتی ها به احتمال زیاد موفق می شوند و مشکلات قالب ارائه و بارگذاری اطلاعات را زمانی که اصول و ویژگی های خاص تجسم وجود دارند (مانند نسبت داده به جوهر بالا و ویژگی های دقیق) حل می کنند.

ما توصیه می‌کنیم که داشبورد مدیریتی ها دارای سطحی از انعطاف ‌پذیری باشند، یعنی به کاربران داشبورد مدیریتی اجازه دهند بین قالب‌ های ارائه جایگزین جابجا شوند. همچنین برخی از راهنمایی ‌های مبتنی بر نظریه از طریق پنجره‌های بازشو و هشدارها می ‌تواند به کاربران داشبورد مدیریتی در انتخاب قالب ارائه مناسب کمک کند. با توجه به کمبود تحقیق در مورد داشبورد مدیریتی ها، مقاله را با یک دستور کار تحقیقاتی به پایان می رسانیم که می تواند مطالعات آینده را در این زمینه راهنمایی کند.

نکات برجسته داشبورد مدیریتی

► ما ادبیات را بررسی می کنیم و ویژگی های مهم طراحی داشبورد مدیریتی را شناسایی می کنیم. ► ما ویژگی های داشبورد مدیریتی را به ویژگی های کاربردی و بصری تقسیم می کنیم. ◄ ویژگی های ضروری عبارتند از انعطاف پذیری ارائه اطلاعات و تمرین. ◄ داشبورد مدیریتی ها می توانند مشکل اضافه بار اطلاعات را برطرف کنند اگر خوب طراحی شوند. ► ما مقاله را با مفاهیمی برای عمل و مسیرهای تحقیقاتی آینده به پایان می‌ رسانیم.

معرفی داشبورد مدیریتی

با توجه به پیشرفت‌ های مستمر در فناوری‌ های اطلاعات و ارتباطات و طبیعت سریع محیط کسب ‌وکار امروزه، سازمان ‌ها به طور فزاینده‌ای داده‌ های بیشتری تولید می‌ کنند و با آن سروکار دارند. مدیران اغلب غرق در گزارش‌ ها و اطلاعاتی هستند که از سیستم ‌های اطلاعاتی سازمانی زیادی مانند برنامه ‌ریزی منابع سازمانی ERP، کارت‌های امتیازی عملکرد و نرم‌ افزار هوش تجاری داشبورد مدیریتی BI) ) استخراج می ‌شوند که برای جلب توجه مدیران رقابت می ‌کنند. این پدیده به طور کلی به عنوان اضافه بار اطلاعات شناخته می شود. این مشکل زمانی تشدید می ‌شود که گزارش ‌ها با توجه به نحوه ارائه اطلاعات، طراحی ضعیفی داشته باشند، که اغلب توجه تصمیم ‌گیرندگان داشبورد مدیریتی را منحرف می‌ کند.

داشبورد مدیریتی های عملکرد ممکن است با ارائه یک بسته جامع برای مدیریت عملکرد داشبورد مدیریتی ، ترکیب مفاهیم و برنامه ‌های مختلف مانند نقش ه‌های استراتژی، کارت امتیازی و BI داشبورد مدیریتی در یک راه ‌حل قابل مدیریت، راه‌ حلی برای مشکل اضافه بار اطلاعات ارائه دهند. ارزش داشبورد مدیریتی اگرچه امیدوارکننده است، اما به طور جدایی ناپذیری با ویژگی های آن و نحوه استفاده از آنها در سازمان ها مرتبط است. با این حال، هیچ توافقی در مورد اینکه یک داشبورد مدیریتی دقیقا چگونه باید باشد و چه کاری باید انجام دهد، وجود ندارد.

به طور کلی، انتظار می‌رود که یک داشبورد مدیریتی اطلاعات را از منابع متعددی مانند نرم ‌افزارهای قدیمی، ERP و BI داشبورد مدیریتی جمع ‌آوری، خلاصه و ارائه دهد تا کاربر داشبورد مدیریتی بتواند به ‌طور هم‌ زمان ببیند شاخص‌های مختلف عملکرد مانند نرخ ‌های تکمیل سفارش و بازده فروش چگونه است. اجرا کردن تا آنجا که به داده‌ داشبورد مدیریتی ها مربوط می‌شود، داشبورد مدیریتی نوک کوه یخ را نشان می ‌دهد، یعنی چیزی که کاربر داشبورد مدیریتی در ابتدا می ‌بیند و در صورت نیاز، بیشتر تجزیه و تحلیل می‌کند تا دلایل عملکرد ضعیف را کشف کند. بازار فروشندگان نرم افزار منعکس کننده عدم توافق بر سر مفهوم داشبورد مدیریتی است. در حالی که برخی از راه‌ حل‌ها دارای ویژگی ‌های «کامل» هستند، مانند قابلیت‌ های متحرک تعاملی، تحلیل سناریو (چه می ‌شد)، هشدارهای خودکار داخلی، گزینه‌ های سفارشی‌ سازی، و غیره، برخی دیگر طبیعتا ساده ‌تر و ثابت ‌تر هستند.

داشبورد مدیریتی ها با استقبال خوبی مواجه شده اند و علاقه به آنها در حال افزایش است. به عنوان مثال، نگار و گری (2008) آنها را به عنوان یکی از مفیدترین ابزارهای تجزیه و تحلیل در BI داشبورد مدیریتی می دانند. به نظر می رسد تعداد انگشت شماری از داستان های موفقیت گزارش شده در مجلات حرفه ای در مورد اجرای واقعی داشبورد مدیریتی این ادعا را تأیید می کند، به عنوان مثال شولت (2006) دریافت که استفاده از مدیر داشبورد مدیریتی Business Objects IBM در بیمارستان ادوارد جریان نقدی آن را از طریق مدیریت بهتر مطالبات حساب ها بهبود می بخشد. همچنین داشبورد بازاریابی Unisys منجر به بهبود تخصیص بودجه، پاسخگویی و مدیریت عملکرد داشبورد مدیریتی شد (Miller and Cioffi, 2004). خواه هدف بهبود کنترل داخلی یا مدیریت عملکرد داشبورد مدیریتی در بحبوحه رکود اقتصادی باشد، توانایی دسترسی و ارزیابی سریع جنبه های مختلف عملکرد یک شرکت ضروری است (هانوآ، 2009).

جهت سفارش داشبورد مدیریتی تماس بگیرید

اگرچه به نظر می رسد داشبورد مدیریتی ها به عنوان یک ابزار داشبورد مدیریتی مورد توجه قرار گرفته اند، ادبیات علمی نتوانسته همگام با پیشرفت ها باشد. در حالی که کتاب‌های درسی (مانند Few, 2006, Rasmussen et al., 2009) و مقالات در مطبوعات تجاری (مانند Miller and Cioffi, 2004, Kawamoto and Mathers, 2007) روی داشبورد مدیریتی ها فراوان است، تنها تعداد انگشت شماری از مطالعات را می ‌توان در مجلات دانشگاهی یافت. ارائه راهنمایی کمی برای پزشکان (پاولز و همکاران، 2009) و محققان. معدود مطالعات علمی روی داشبورد مدیریتی ها به انگیزه (Wind, 2005, Pauwels et al., 2009), مراحل اجرای داشبورد مدیریتی ها (Pauwels et al., 2009) و انتخاب معیارها (DeBusk et al., 2003, Pauwels) پرداخته اند.

و همکاران، 2009)، که مسئله حیاتی در مورد طراحی آنها را اساساً مورد توجه قرار نداد. با این حال، به نظر نمی رسد راه حل ساده ای برای طراحی داشبورد مدیریتی وجود داشته باشد. به عنوان مثال، ادبیات قالب ارائه اطلاعات، که داشبورد مدیریتی ها از آن استفاده می کنند، بر سر تکنیک های نمایش تصویری که باید برای بهبود تصمیم گیری استفاده شوند، اختلاف نظر دارند (O'Donnell and David, 2000). این دیدگاه وجود دارد که IS باید بر اساس انواع وظایف طراحی شود (مانند Vessey، 1991، Dilla and Steinbart، 2005)، دانش (مانند Cardinaels، 2008)، و شخصیت (بون و تاک، 1991، Kostov و Fukuda). ، 2001) از کاربران داشبورد مدیریتی.

از سوی دیگر، هوبر (1983) پیشنهاد می ‌کند که سیستم‌ های پشتیبانی تصمیم DSS) ) با انعطاف ‌پذیری همراه هستند، زیرا تهیه غذا برای سبک ‌های شناختی مختلف کاربران داشبورد مدیریتی ، اگر غیرممکن نباشد، دشوار است. در مقابل این پس ‌زمینه داشبورد مدیریتی است که ما معتقدیم مرور ادبیات فعلی که داشبورد مدیریتی ها از آن استفاده می ‌کنند و همچنین توسعه دستور کار برای تحقیقات داشبورد مدیریتی می‌تواند هم برای پزشکان و هم برای محققین ارزش داشته باشد.

هدف کلی این مقاله ارائه یک بررسی جدید از نقش داشبورد مدیریتی ها به عنوان ابزارهای پشتیبانی تصمیم در مدیریت عملکرد و شناسایی مسائل احتمالی طراحی داشبورد مدیریتی است که باید در هنگام اجرای آنها مورد توجه قرار گیرند. برای این منظور، ما با سؤالات تحقیق شروع می کنیم و سپس خلاصه ای از تحقیقات قبلی را ارائه می دهیم که از مدل ها و نظریه ها در پردازش اطلاعات انسانی و IS استفاده می کند. در نهایت، مفاهیم و فرصت ‌های تحقیقاتی آتی در این زمینه را ارائه می‌ کنیم.

سوالات تحقیق

داشبورد مدیریتی را می توان به عنوان یک سیستم پشتیبانی تصمیم مبتنی بر داده در نظر گرفت که اطلاعات را در قالب خاصی در اختیار تصمیم گیرنده قرار می دهد. از این رو، داشبورد مدیریتی ها باید با توجه به ویژگی های طراحی آنها و نحوه تعامل کاربران داشبورد مدیریتی با آنها برای تصمیم گیری ارزیابی شوند. کاربران داشبورد مدیریتی از طریق فرآیندهای شناختی به تصمیمات می ‌رسند، جایی که اطلاعات پردازش می‌ شود و معنا مشتق می ‌شود.

بررسی ادبیات

برای بررسی ادبیات، توصیه‌های وبستر و واتسون (2002) را دنبال کردیم. ما مقالات را بر اساس کلمات کلیدی در پایگاه‌های داده تحقیقاتی از جمله ProQuest، Business Source، EBSCO، Emerald، JSTOR، SpringerLink و Wiley جستجو کردیم. کلیدواژه‌هایی که ما استفاده کردیم عبارت بودند از « داشبورد مدیریتی »، «تجسم»، «فرمت ارائه»، «فرمت نمایش»، «گراف‌ها» و «مدیریت/ اندازه‌گیری عملکرد داشبورد مدیریتی ». ما مقالات برگشتی را با توجه به ارتباط آنها با موضوع مقاله فیلتر کردیم.

خلاصه و مفاهیم برای پزشکان

پس از بررسی ادبیات مربوطه در مورد تجسم، فرمت‌های ارائه و ویژگی‌های کاربر در زمینه سیستم پشتیبانی تصمیم، مشاهدات و پیشنهادات زیر را برای طراحی داشبورد مدیریتی ارائه می‌ کنیم. داشبورد مدیریتی ها راه درازی را پیموده اند: از نمایشگرهای مستقل ساده KPI با استفاده از نرم افزار داشبورد مدیریتی بهره وری شخصی) که شبیه داشبورد مدیریتی خودرو هستند تا سیستم های پشتیبانی تصمیم گیری تعاملی سازمانی (ساخته شده در بالای ERPS، برنامه های کاربردی داشبورد مدیریتی BI، و غیره) که امکان بررسی دقیق را فراهم می کند.

رهنمودهایی برای تحقیقات آینده

با کمال تعجب، تحقیقات بسیار کمی در مورد بسیاری از جنبه های داشبورد مدیریتی وجود دارد و مشخص نیست که آنها تا چه حد به "قول های خود" عمل می کنند. از این رو برای ارتقای دانش ما در مورد نحوه ساخت آنها در عمل (ویژگی های عملکردی و بصری داشبورد مدیریتی)، اینکه آیا آنها به طور مؤثر مورد استفاده قرار می گیرند و چه تأثیری بر تصمیم گیری و مدیریت عملکرد داشبورد مدیریتی دارند، به تحقیق نیاز است. ما در زیر چندین جریان تحقیقاتی را ارائه می کنیم که محققان آینده می توانند دنبال کنند، که معتقدیم می تواند بدن مورد نیاز را فراهم کند

نتیجه گیری

فناوری در حرفه حسابداری فراگیر است و استفاده از سیستم های اطلاعاتی برای دستیابی به وظایف حسابداری به یک امر ضروری تبدیل شده است. در چارچوب شایستگی‌های موسسه حسابداران رسمی آمریکا AICPA) )، یکی از شایستگی‌های کاربردی داشبورد مدیریتی برای ورود به حرفه حسابداری، مهارت لازم برای استفاده مؤثر و کارآمد داشبورد مدیریتی از ابزارهای فناوری است. با این حال، این مسئولیت سازمان ها است که ابزارهای پشتیبانی تصمیم مانند داشبورد مدیریتی را اتخاذ کنند