نحوه ساخت داشبورد مدیریتی: راهنمای کامل

نحوه ساخت داشبورد مدیریتی: راهنمای کامل


داشبورد مدیریتی ابزار مفیدی است که برای نمایش داده ها و معیارهای ضروری مانند KPI ها استفاده می شود. مدیران سطح C نیز به طور گسترده ای از استفاده از داشبورد مدیریتی ها سود می برند زیرا آنها تصمیم گیری مبتنی بر داده را توانمند می کنند و قضاوت را بر اساس آخرین و به روزترین اطلاعات ممکن می سازند.

فهرست مطالب

مقدمه ای بر داشبورد مدیریتی

انواع داشبورد مدیریتی و نرم افزار bi پروژه ابزارهای ضروری هستند که فرآیند تصمیم گیری استراتژیک را بهبود می بخشند. این فرآیندهای نرم افزار bi اغلب پیچیده به مدیران پروژه داشبورد مدیریتی کمک می کند تا مقادیر زیادی از داده ها را جمع آوری کرده و آنها را به بینش مفید و عملی تبدیل کنند.

این امر از طریق نرم ‌افزار bi گزارش‌ دهی نوآورانه به دست می‌آید که مدیران سطح C، مدیران پروژه نرم افزار bi و مدیران عامل را قادر می ‌سازد تا با داده ‌های به‌روز و در زمان واقعی، معیارهای عملکرد سازمانی نرم افزار bi را افزایش دهند.

این اطلاعات، به نوبه خود، به مدیران و مدیران ارشد اجازه می دهد تا ضمن توسعه و شناسایی فرصت های تجاری جدید، دید بهتری را در کل سازمان نرم افزار bi ایجاد کنند. همچنین به طور کلی به کسب‌وکارها اجازه می ‌دهد تا درک کنند که چه پیشرفت ‌های مبتنی بر KPI مورد نیاز است و در نتیجه مستقیم رشد درآمد بیشتری ایجاد کنند.

اهمیت داشبورد مدیریتی پروژه

پروژه نرم افزار bi که یک سازمان در آنها مشارکت دارد قلب تپنده عملیات تجاری موفق هستند. طرح‌ هایی که استراتژیک هستند و بر حوزه ‌های تجاری خاص تمرکز دارند، برای موفقیت کلی، رشد و پیشرفت چالش ‌هایی که شرکت ‌های مدرن با آن مواجه هستند، اساسی هستند.

وقتی کسب ‌وکارها گزارش‌ های مدیریت داشبورد مدیریتی عملی را اجرا می‌کنند، می‌توانند یک رویکرد قانع‌کننده و مبتنی بر داده ‌ها برای تصمیم‌گیری ‌های اساسی کسب‌ وکار که در نهایت موفقیت را هدایت می‌کنند، به دست آورند.

همانطور که گفته شد، تنها 58 درصد از کسب و کارها پتانسیل کامل مدیریت پروژه داشبورد مدیریتی و مزایای ناشی از آن را درک می کنند. زمانی که استراتژی ‌های مشارکتی با موفقیت اجرا و ارائه می‌شوند، مدیریت پروژه‌ نرم افزار bi ها، تجزیه و تحلیل داده‌ های پیچیده داشبورد مدیریتی و کنترل مؤثر کل تیم شما بسیار آسان‌ تر می ‌شود.

به عنوان مثال، داده های نرم افزار bi مهمی مانند هزینه ‌های جذب مشتری (CAC) به کسب ‌وکارها این امکان را می‌دهد تا نظارت بر زمان واقعی سود و بازگشت سرمایه (ROI) را اندازه‌گیری کنند. داده های نرم افزار bi هزینه جذب مشتری شامل هزینه های توزیع، هزینه های مرتبط با توسعه طراحی سایت، حقوق بخش فروش و بازاریابی، رسانه های اجتماعی و هزینه های تبلیغات است.

جهت سفارش داشبورد مدیریتی تماس بگیرید

این نوع داده ‌های مالی نرم افزار bi به کسب ‌وکارها این امکان را می‌دهد که مزیت رقابتی به دست آورند و موفقیت پروژه داشبورد مدیریتی را با هزینه ‌های اضافی کمی افزایش دهند.

تجسم داده های آنلاین بهترین رویکرد برای مدیریت داشبورد مدیریتی هر هدف استراتژیک و KPIهایی است که برای ایجاد اهداف سازمانی خود دارید.

استفاده از داشبورد مدیریتی پروژه، سازمان شما را قادر می سازد هماهنگ تر، شایسته تر، منسجم تر و پربارتر شود. به طور خلاصه، داشبورد مدیریتی راه حل های نوآورانه و مدرنی هستند که مدیریت عملکرد نرم افزار bi مناسب را در کل سازمان بین بخشی شما امکان پذیر می کنند.

داشبورد مدیریتی پروژه چیست؟

واضح ترین تعریف داشبورد مدیریتی پروژه ابزاری است که نمای کلی 360 درجه از وضعیت پروژه نرم افزار bi، بینش ها و نقاط داده ارائه می دهد. این داده ها را به صورت بین بخشی جمع آوری می کند و نقاط تماس پروژ نرم افزار bi را گرد هم می آورد و آنها را در یک رابط واحد ادغام می کند.

داشبورد مدیریتی یک ابزار بسیار مفید برای مدیران پروژه نرم افزار bi و تیم های مرتبط است که می توانند تمام اطلاعات مورد نیاز خود را به راحتی بدست آورند.

داشبورد مدیریتی پروژه، تیم را قادر می سازد تا کارهای زیر را انجام دهد:

-پروژه نرم افزار bi ها را به شیوه ای معنادار و منسجم تجسم کنید

-شاخص ‌ها و معیارهای کلیدی عملکرد نرم افزار bi را دنبال کنید

-با تبدیل داده ها و اطلاعات به اقدامات قابل اجرا، بینش های عملی را توسعه دهید

به بیان ساده، داشبورد های پروژه داشبورد مدیریتی ابزارهای نظارتی ضروری هستند که به تیم ها امکان می دهد آنچه را که برای آنها کار می کند، آنچه را که نیست، و تنظیمات لازم برای دستیابی به اهداف و اهداف را ردیابی و مدیریت کنند.

چه چیزی یک داشبورد مدیریتی پروژه خوب را می سازد؟

یک داشبورد مدیریتی طراحی شده است تا با فعال کردن تصمیمات مبتنی بر داده، به نتیجه گیری و قضاوت عملکرد تجاری خوب کمک کند. داده های ضروری را گرد هم می آورد، حجم کاری تیم را کاهش می دهد و ارزش طول عمر مشتری نرم افزار bi را افزایش می دهد.

در این بخش، ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه یک داشبورد مدیریتی استراتژیک می تواند به شما در دستیابی به درآمد هدف کمک کند و به تیم اجرایی شما بینش روشنی در مورد عملکرد های بین بخشی بدهد. به خواندن ادامه دهید تا بدانید چه چیزی یک داشبورد مدیریتی پروژه خوب را می سازد:

فراگیر

همانطور که می ‌دانیم، مهم‌ ترین هدف داشبورد مدیریتی پروژه، جمع ‌آوری داده‌ ها از چندین نقطه داده نرم افزار bi و گزارش ‌های پروژه با ریختن اطلاعات نرم افزار bi در یک رابط بصری و آسان برای استفاده است. تیم ها باید بتوانند در هر داشبورد مدیریتی ای که استفاده می کنند ارزش پیدا کنند و بتوانند به راحتی اطلاعات ضروری برای موفقیت پروژه نرم افزار bi خود را استخراج کنند.

داشبورد مدیریتی پروژه باید اطلاعات ضروری را در مقاطع زمانی مختلف در بر گیرد و جمع آوری کند تا از جمع آوری اطلاعات به روز اطمینان حاصل شود. هنگامی که داشبورد مدیریتی های پروژه به طور موثر تمام نقاط داده ضروری را پوشش نمی دهند، در خطر تصمیم گیری های بدی هستید که در درازمدت برای کسب و کار شما هزینه دارد.

وضوح و توانایی برجسته کردن داده های نرم افزار bi

برای اینکه داشبورد مدیریتی پروژه بتواند نقش مورد نظر خود را انجام دهد، باید داده های پراکنده را در یک طرح بندی واضح و مختصر جمع آوری و سازماندهی کند تا مدیران پروژه نرم افزار bi و تیم ها بتوانند آن را درک کنند.

دنیایی که ما امروز در آن زندگی می کنیم سرعت بالایی دارد و زمان زیادی برای تجزیه و تحلیل گزارش های گسترده ارائه نمی دهد. این بدان معناست که داشبورد مدیریتی پروژه باید ارائه یکنواخت بینش عملی را به تیم های بین بخشی در قالبی آسان و قابل درک ارائه دهد. این برای تیم هایی که به طور مشترک برای اجرای بینش های اندازه گیری شده از داده ها و تجزیه و تحلیل بلادرنگ کار می کنند ضروری است. معیارهای کلیدی نرم افزار bi باید به گونه ای سازماندهی شوند که ارزش ذاتی را برای هر یک از اعضای تیم فراهم کند تا تجارت در حال رشد شما سالم بماند.

انعطاف پذیری و کنترل های کاربر گسترده داشبورد مدیریتی

به منظور استفاده از اطلاعات حیاتی، معیارهای سطح بالا و KPIهای مرتبط، داشبورد مدیریتی پروژه شما باید بسیار انعطاف پذیر باشد. می ‌توانید از نرم ‌افزار داشبورد مدیریتی پروژه برای کنترل و مدیریت پروژه نرم افزار bi ‌ها، بهبود برنامه‌ ریزی و زمان ‌بندی، افزایش همکاری و ایجاد شیوه ‌های کار از راه دور استفاده کنید.

داشبورد مدیریتی های پروژه باید ساده برای استفاده و از نظر فنی پاسخگو باشند و در عین حال به تیم ها اجازه دهند تا آنها را مطابق با نیازهای خود تنظیم، اصلاح و سفارشی کنند. از آنجایی که هر تیمی متفاوت است و اکثر آنها به صورت بین بخشی برای دستیابی به معیارهای کلیدی کار می کنند، یک رویکرد یک اندازه مناسب برای همه ممکن است بهترین روش برای اجرای داشبورد مدیریتی پروژه نباشد.

5 نکته ای که باید هنگام ایجاد داشبورد مدیریتی در نظر گرفت

هدف از داشبورد مدیریتی

بهترین داشبورد مدیریتی ها همیشه هدفمند هستند. این به این معنی است که وقتی چیزهای خاصی را برای کاربران نرم افزار bi کلیدی اندازه‌گیری می‌کنند بهترین عملکرد را دارند. به عنوان مثال، داشبورد مدیریتی پروژه ای که برای عملکرد تیم های مالی سازماندهی شده است، بسیار متفاوت از داشبورد مدیریتی پروژه متمرکز بر عملیات است.

مهمترین جنبه های داشبورد مدیریتی مدیریت پروژه هدفمند عبارتند از:

-کاربر هدف داشبورد مدیریتی

-هدف و اهداف داشبورد مدیریتی ، با در نظر گرفتن اینکه نرم افزار bi برای چه مواردی استفاده خواهد شد

-داده نرم افزار bi هایی که در حال حاضر ردیابی می کنید

جای تعجب نیست که داشبورد مدیریتی های پروژه به داده هایی که ردیابی و استفاده می کنند بستگی دارد. اما، مهم است که به یاد داشته باشید که همه داده نرم افزار bi ها برای آن موضوع برابر یا مفید نیستند.

بهترین راه برای سازماندهی و نگهداری داده ‌های مفید نرم افزار bi، فهرست ‌بندی همه منابع داده ‌تان است. از خود بپرسید در حال حاضر چه داده هایی را در سیستم های خود ردیابی می کنید و چرا؟ داده ها در چه فرمتی هستند و آیا می توان آن را فوراً به داشبورد مدیریتی پروژه خود متصل کرد؟

گام بعدی این است که فهرستی جامع از شاخص‌های کلیدی عملکرد نرم افزار bi، معیارها و اهداف SMART خود تهیه کنید که مخصوص نیازهای داشبورد مدیریتی شما هستند. در اینجا، همچنین می‌توانید هر KPI یا اهداف دیگری را که برای سایر بخش‌های کسب ‌وکارتان ضروری است، وارد کنید.

قالب داشبورد مدیریتی شما

با پاسخ دادن به سوالات زیر می توان فرمت داشبورد مدیریتی صحیح را انتخاب کرد:

-کاربران اصلی که به داشبورد مدیریتی شما دسترسی خواهند داشت چه کسانی هستند و اولویت ها و الزامات آنها چیست؟

-این کاربران اصلی چند بار به داشبورد مدیریتی دسترسی خواهند داشت؟

-آنها از کجا و چگونه به داشبورد مدیریتی دسترسی خواهند داشت؟

اگر بتوانید به راحتی به سوالات بالا پاسخ دهید، زمان بسیار آسان تری برای شناسایی موارد استفاده قابل توجیه خواهید داشت و می توانید بیشترین بهره را از داشبورد مدیریتی پروژه خود ببرید.

به عنوان مثال، اگر نرم افزار bi شما فقط یک یا دو بار در ماه قابل دسترسی است، می تواند به صورت یک گزارش ثابت باشد. در حالی که اگر به صورت روزانه به آن دسترسی داشته باشید، یک URL مشترک احتمالا بهترین راه برای رفتن است.

ملاحظات سبک

در حالی که فرمت داشبورد مدیریتی پروژه شما مهم است، بسیاری از کاربران نرم افزار bi تمایل دارند جنبه های سبک و رابط کاربری UIمرتبط را فراموش کنند. این فرآیند نرم افزار bi باید با دقت انجام شود و شما واقعا باید خود را به جای کاربران داشبورد مدیریتی هدف قرار دهید تا به بهترین نتایج برسید.

هنگام در نظر گرفتن سبک و تجربه کاربری UX داشبورد مدیریتی خود، سؤالات زیر را از خود بپرسید:

-چه نوع سبک یادگیری برای تک تک کاربران نرم افزار bi اعمال می شود؟

-سطح دانش فنی کاربران اصلی داشبورد مدیریتی شما چقدر است؟

همچنین مهم است که رنگ ‌ها، تم‌ ها و تنوع‌ های مختلفی را که به بهترین وجه برای نیروی کار شما مناسب است، کشف کنید. اگر کاربران نرم افزار bi هدف زیبایی شناسی خاصی را برای کار هماهنگ ترجیح می دهند، با آن همراه باشید. به یاد داشته باشید که مطمئن شوید داشبورد مدیریتی شما پیچیده نیستند و تا حد امکان قابل خواندن هستند.

ابزارهایی که به داشبورد مدیریتی دسترسی دارید

بررسی نهایی این است که آیا ابزارهایی که در نسخه نهایی داشبورد مدیریتی خود ارائه می کنید مفید هستند یا خیر. به عنوان مثال، اکسل یک ابزار عالی و منبع پیش فرض برای ایجاد و نظارت بر اکثر انواع آمار است. اما ایجاد داشبورد مدیریتی پویا در اکسل کار ساده ای نیست و به دانش فنی مناسبی نیاز دارد.

اگر تیم شما تخصص فنی یا دانش لازم برای ایجاد نرم افزار bi ها را در اکسل را ندارد، ممکن است بخواهید در مورد استفاده از سیستم های داشبورد مدیریتی پروژه برای ایجاد داشبورد مدیریتی دقیق و گسترده از داده های موجود فکر کنید.

نحوه ایجاد بهترین داشبورد مدیریتی پروژه

چیزی که در مورد داشبورد مدیریتی پروژه وجود دارد این است که هیچ مسیر مشخصی برای ایجاد آن وجود ندارد. همه چیز به روش هایی که داده های خود را جمع آوری می کنید و نحوه ذخیره آنها بستگی دارد.

همانطور که گفته شد، چند روش برتر وجود دارد که برای اکثریت قریب به اتفاق داشبورد مدیریتی پروژه اعمال می شود، صرف نظر از ابزارهایی که استفاده می کنید یا به آنها دسترسی دارید:

جمع آوری و مدیریت داده های حیاتی نرم افزار bi

بهترین راه برای شروع ساخت داشبورد مدیریتی پروژه، شناسایی و فهرست نویسی همه منابع داده حیاتی است. برای هر منبع مختلف، باید تعیین کنید که کدام فرمت برای صادرات داده مناسب ‌تر است. CSV بهترین و رایج ترین فرمت برای استفاده است، زیرا دارای عملکر داشبورد مدیریتی ریشه ای با Excel و Google Sheets است.

با تهیه یک لیست جامع از همه منابع داده نرم افزار bi خود و شناسایی فرمت آنها شروع کنید. باید چیزی شبیه به این به نظر برسد:

-داده های ترافیک طراحی سایت برای نرم افزار bi - فرمت CSV

-داده های مالی برای نرم افزار bi - فرمت های CSV و PDF

-داده های کاربر طراحی سایت برای نرم افزار bi – پایگاه داده SQL

اکثر داشبورد مدیریتی خوب شما را قادر می سازند تا از داده ها در چندین فرمت مختلف استفاده و اجرا کنید. اگر به هر دلیلی قادر به انجام این کار نیستید، باید راهی برای تبدیل سریع داده های نرم افزار bi خود و سازگار کردن آن با داشبورد مدیریتی خود بیابید.

معیارهای برتر نرم افزار bi خود را شناسایی کنید

هر یک از منابع داده مختلف نرم افزار bi شما باید معیارهای قابل شناسایی پیوست داشته باشد و مرتباً به روز شود. این یک گام مهم است که به شما امکان می دهد بفهمید که آیا از داشبورد مدیریتی ثابت یا داینامیک استفاده کنید.

به عنوان مثال، داده های مالی مربوط به پروژه های نرم افزار bi خاص تمایلی به تغییر روزانه ندارند. با این حال، فهرست وظایف می‌تواند مرتباً تغییر کند و هر روز یا زمانی که به آن دسترسی پیدا می‌کنید بسیار متفاوت به نظر برسد.

عنصر طراحی مناسب را برای هر متریک نرم افزار bi مشخص کنید

هنگامی که معیارهای اصلی ذکر شده در بالا را با موفقیت شناسایی کردید، گام بعدی این است که رابط گرافیکی نرم افزار bi عالی را انتخاب کنید تا بیشترین بهره را از کارمندان خود ببرید. این مرحله کاملاً به کاربران نهایی نرم افزار bi انتخابی شما و همچنین فرمت خود معیارها بستگی دارد.

به عنوان مثال، فهرست کارهایی که همکاری بین بخشی را افزایش می دهد، به بهترین وجه در قالب فهرست نمایش داده می شود. در حالی که اگر می خواهید بهره وری را در یک دوره زمانی مشخص شناسایی کنید، احتمالاً یک نمودار خطی گرافیکی نرم افزار bi بهترین است.

همچنین مهم است که برای هر معیاری که می ‌خواهید به آن دست یابید، یک عنصر نرم افزار bi کلیدی را ثبت کنید. این می تواند به عنوان یک نام کوچک، نام کار و تصویر نمایه در لیست کارهای شما نشان داده شود، که سازمان را بهبود می بخشد.

طرح داشبورد مدیریتی خود را ایجاد کنید

بهترین نمونه ‌های داشبورد مدیریتی شامل طرح ‌بندی ‌های جامعی است که به شما امکان می ‌دهد بدون زحمت داده ‌های خود را سازماندهی کنید.

ما روش های زیر را شناسایی کرده ایم که باید برای بهترین چیدمان داشبورد مدیریتی دنبال کنید:

-عناصری نرم افزار bi که از نظر اندازه بزرگتر هستند، چشم را جذب می کنند و توجه بیشتری را به خود جلب می کنند. این به این معنی است که مهمترین شاخص کلیدی عملکرد های خود را به عنوان بزرگترین عناصر در داشبورد مدیریتی خود قرار دهید.

-مردم از چپ به راست و از بالا به پایین می خوانند. این بدان معنی است که مهم ترین معیارهای شما باید در گوشه سمت چپ بالا و کمترین اهمیت در گوشه سمت راست پایین قرار گیرد.

-از رنگ هایی که استاندارد هستند، مانند قرمز برای ضرر و سبز برای سود استفاده کنید تا به راهنمایی کاربران نرم افزار bi کمک کند و آنها را راحت تر کند.

داشبورد مدیریتی و شاخص های کلیدی عملکرد نرم افزار bi

از نرم افزار bi می توان برای فیلتر کردن داده ها و اطلاعات ناخواسته استفاده کرد تا اطمینان حاصل شود که شاخص کلیدی عملکرد های اصلی به دست آمده و با مخاطبان مورد نظر مرتبط هستند. صدها شاخص کلیدی عملکرد مختلف را می توان به صورت آنلاین مشاهده کرد و برخی از آنها بر اساس عمودی صنعت فهرست شده اند، در حالی که برخی دیگر به صورت افقی عمل می کنند.

این بدان معناست که اگرچه ممکن است انتخاب مسیر آسان وسوسه انگیز باشد، باید سعی کنید و مطمئن شوید که شاخص کلیدی عملکرد های شما در بلند مدت برای کسب و کار شما مفید هستند. ما فهرستی از دستورالعمل‌ها را تهیه کرده‌ایم تا مطمئن شویم که شاخص کلیدی عملکرد های داشبورد مدیریتی پروژه شما در مدت زمان طولانی ‌تری مؤثر و مرتبط هستند:

1- اطمینان حاصل کنید برای شاخص کلیدی عملکرد ها مرتبط هستند و با نیازهای در حال تغییر کسب و کار شما مرتبط هستند

2- شاخص کلیدی عملکرد های خود را کاربردی و معنادار کنید

3- شاخص کلیدی عملکرد های شما باید به طور مکرر و مکرر اندازه گیری شوند

4- اطمینان حاصل کنید که شاخص کلیدی عملکرد های شما با مخاطبان مورد نظرشان مرتبط است

5- داشبورد مدیریتی را ساده، استفاده آسان نگه دارید و مطمئن شوید که نیازهای کاربر نهایی را منعکس می کنند

6- برای داده‌هایی که استفاده می‌کنید محتوا ارائه دهید

7- به طور منظم به روز رسانی کنید، آموزش دهید و با تیم های خود در مورد اهمیت شاخص کلیدی عملکرد I ها ارتباط برقرار کنید

8- اندازه گیری بازگشت سرمایه

9- دامنه استقرار نرم افزار bi خود را ارزیابی کنید و ببینید چه چیزی را می توان ارتقا داد و بهبود بخشید

مهدی نوری
سلام قیمت داشبورد مدیریتی چنده
1401/11/30
مدیر سایت :

قیمت نرم افزار بر اساس نیاز مشتری و تعداد KPI و صفحات و تعداد نرم افزارهایی که با ربات متصل می گردد متفاوت است.