قابلیت استفاده و ابزار، نه طراحی بصری، موفقیت یا شکست یک طراحی سایت را تعیین می کند. از آنجایی که بازدیدکننده صفحه تنها فردی است که روی ماوس کلیک می کند و بنابراین همه چیز را تصمیم می گیرد، طراحی سایت کاربر محور به یک رویکرد استاندارد برای طراحی سایت موفق و سود محور تبدیل شده است. از این گذشته، اگر کاربران نتوانند از یک ویژگی استفاده کنند، ممکن است وجود نداشته باشد.
ما قصد نداریم جزئیات اجرای طراحی سایت را مورد بحث قرار دهیم (به عنوان مثال جایی که کادر جستجو باید قرار گیرد) همانطور که قبلاً در تعدادی از مقالات انجام شده است. در عوض ما بر روی اصول اصلی، اکتشافی و رویکردهای طراحی سایت موثر تمرکز می کنیم - رویکردهایی که با استفاده مناسب می توانند به تصمیمات طراحی پیچیده تری منجر شوند و فرآیند درک اطلاعات ارائه شده را ساده کنند.
اصول طراحی سایت خوب و دستورالعمل های طراحی سایت موثر
برای استفاده صحیح از اصول، ابتدا باید بدانیم که کاربران چگونه با طراحی سایت ها تعامل دارند، چگونه فکر می کنند و الگوهای اساسی رفتار کاربران چیست.
کاربران چگونه فکر می کنند؟
اساساً عادات کاربران در طراحی سایت با عادات مشتریان در فروشگاه تفاوت چندانی ندارد. بازدیدکنندگان به هر صفحه جدید نگاه می کنند، بخشی از متن را اسکن می کنند و روی اولین پیوندی که مورد علاقه شان است یا به طور مبهمی شبیه چیزی است که به دنبال آن هستند، کلیک می کنند. در واقع، بخش های بزرگی از صفحه وجود دارد که حتی به آن ها نگاه نمی کنند.
اکثر کاربران چیزی جالب (یا مفید) و قابل کلیک را جستجو می کنند. به محض یافتن نامزد های امیدوارکننده، کاربران کلیک می کنند. اگر صفحه جدید انتظارات کاربران را برآورده نکند، دکمه بازگشت کلیک می شود و روند جستجو ادامه می یابد.
کاربران از کیفیت و اعتبار قدردانی می کنند. اگر صفحه ای محتوای باکیفیت را در اختیار کاربران قرار دهد، آن ها حاضرند محتوا را با تبلیغات و طراحی سایت به خطر بیاندازند. به همین دلیل است که طراحی سایت های نه چندان خوب با محتوای باکیفیت در طول سال ها ترافیک زیادی کسب می کنند. محتوا مهم تر از طراحی سایت است که از آن پشتیبانی می کند.
کاربران نمی خوانند، آنها اسکن می کنند. با تجزیه و تحلیل یک صفحه طراحی سایت، کاربران به دنبال نقاط ثابت یا لنگرهایی می گردند که آنها را در محتوای صفحه راهنمایی می کند. کاربران طراحی سایت بی حوصله هستند و بر رضایت آنی پافشاری می کنند.
اصل بسیار ساده: اگر یک طراحی سایت نتواند انتظارات کاربران را برآورده کند، طراح در انجام کار خود شکست خورده و شرکت ضرر می کند. هرچه بار شناختی بیشتر باشد و ناوبری کمتر بصری باشد، کاربران تمایل بیشتری به ترک طراحی سایت و جستجوی جایگزین دارند.
کاربران انتخاب های بهینه ای انجام نمی دهند. کاربران سریع ترین راه را برای یافتن اطلاعات مورد نظر خود جستجو نمی کنند. آنها همچنین صفحه طراحی سایت را به صورت خطی اسکن نمی کنند و به طور متوالی از یک بخش طراحی سایت به بخش دیگر می روند. در عوض رضایت کاربران آنها اولین گزینه معقول را انتخاب می کنند. به محض اینکه پیوندی را پیدا کنند که به نظر می رسد ممکن است به هدف منجر شود، شانس بسیار خوبی وجود دارد که بلافاصله روی آن کلیک شود.
جریان خواندن متوالی در طراحی سایت کار نمی کند. اسکرین شات سمت راست روی تصویر در پایین، مسیر اسکن یک صفحه مشخص را توصیف می کند.
کاربران از شهود خود پیروی می کنند. در بیشتر موارد، کاربران به جای خواندن اطلاعاتی که یک طراح ارائه کرده است، درهم می روند. به گفته استیو کروگ، دلیل اصلی آن این است که کاربران اهمیتی نمی دهند. «اگر چیزی را پیدا کنیم که کار می کند، به آن می چسبیم. برای ما مهم نیست که بفهمیم چگونه کار می کنند، تا زمانی که بتوانیم از آنها استفاده کنیم. اگر قرار است مخاطب شما طوری رفتار کند که شما در حال طراحی بیلبورد هستید، بیلبوردهای عالی طراحی کنید.
کاربران می خواهند کنترل داشته باشند. کاربران میخواهند بتوانند مرورگر خود را کنترل کنند و به ارائه داده های ثابت در سراسر طراحی سایت تکیه کنند. به عنوان مثال آن ها نمی خواهند پنجره های جدید به طور غیرمنتظره ظاهر شوند و می خواهند بتوانند با یک دکمه «بازگشت» به طراحی سایت ای که قبلاً بوده اند برگردند: بنابراین تمرین خوبی است که هرگز پیوند ها را در پنجره های مرورگر جدید باز نکنید.
1. کاربران را مجبور به فکر کردن نکنید
طبق قانون اول استفاده کروگ، صفحه طراحی سایت باید واضح و قابل توضیح باشد. هنگامی که شما یک طراحی سایت ایجاد می کنید، وظیفه شما این است که از شر علامت های سوال خلاص شوید – تصمیماتی که کاربران باید آگاهانه اتخاذ کنند و مزایا، معایب و جایگزین ها را در نظر بگیرند.
اگر ناوبری و معماری طراحی سایت شهودی نباشد، تعداد علامت های سوال افزایش می یابد و درک نحوه عملکرد سیستم و نحوه رسیدن از نقطه A به نقطه B را برای کاربران سخت تر می کند. ساختار واضح، سرنخ های بصری متوسط و به راحتی قابل تشخیص است. پیوند ها می توانند به کاربران کمک کنند تا مسیر خود را به سمت هدف خود بیابند.
بیایید به یک مثال نگاه کنیم. Beyondis.co.uk ادعا می کند که "فراتر از کانال ها، فراتر از محصولات، فراتر از توزیع" است. یعنی چی؟ از آنجایی که کاربران تمایل دارند طراحی سایت ها را مطابق با الگوی «F» کاوش کنند، این سه عبارت اولین عناصری هستند که کاربران پس از بارگیری آن در صفحه مشاهده خواهند کرد.
اگرچه طراحی سایت به خودی خود ساده و شهودی است، اما برای درک اینکه کاربرصفحه چیست، نیاز به جستجوی پاسخ دارد. این همان علامت سوال غیر ضروری است. وظیفه طراح این است که مطمئن شود تعداد علامت سوال ها نزدیک به صفر است.
ExpressionEngine از ساختار مشابه Beyondis استفاده می کند، اما از علامت های سوال غیر ضروری اجتناب می کند. علاوه بر این، این شعار کاربردی می شود زیرا به کاربران گزینه هایی برای امتحان سرویس و دانلود نسخه رایگان ارائه می شود.
با کاهش بار شناختی، درک ایده پشت سیستم را برای بازدیدکنندگان آسان تر می کنید. هنگامی که به این امر دست یافتید، می توانید دلیل مفید بودن سیستم و نحوه بهره مندی کاربران از آن را بیان کنید. اگر مردم راه خود را در طراحی سایت شما پیدا نکنند، از طراحی سایت شما استفاده نخواهند کرد.
2. صبر کاربران را هدر ندهید
در هر پروژه ای که می خواهید خدمات یا ابزاری را به بازدیدکنندگان خود ارائه دهید، سعی کنید نیازهای کاربر خود را حداقل نگه دارید. هرچه اقدامات کمتری از سوی کاربران برای آزمایش یک سرویس مورد نیاز باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که بازدید کننده تصادفی آن را امتحان کند. بازدید کنندگانی که برای اولین بار می آیند مایلند با این سرویس بازی کنند و فرم های طولانی طراحی سایت را برای حسابی که ممکن است در آینده هرگز استفاده نکنند پر نمی کنند. به کاربران اجازه دهید طراحی سایت را کاوش کنند و خدمات شما را بدون اجبار به اشتراک گذاری داده های خصوصی کشف کنند. معقول نیست که کاربران را مجبور کنیم که یک آدرس ایمیل برای آزمایش این ویژگی وارد کنند.
همانطور که رایان سینگر – توسعه دهنده تیم 37 سیگنال ها - بیان می کند، کاربران احتمالاً مشتاق خواهند بود که یک آدرس ایمیل در صورتی که پس از مشاهده عملکرد این ویژگی از آنها خواسته شود، ارائه دهند، بنابراین آنها تا حدودی تصور می کردند که چه چیزی می خواهند دریافت کنند. Stikkit یک مثال عالی برای یک سرویس کاربرپسند است که تقریباً به هیچ چیز از بازدید کننده نیاز ندارد و آرامش بخش است. و این همان چیزی است که می خواهید کاربران شما در طراحی سایت شما احساس کنند.
در حالت ایده آل همه موانع را حذف کنید، ابتدا نیازی به اشتراک یا ثبت نام ندارید. ثبت نام کاربر به تنهایی مانعی برای ناوبری کاربر برای کاهش ترافیک ورودی است.
3. مدیریت برای تمرکز توجه کاربران
از آنجایی که طراحی سایت ها هم محتوای ثابت و هم پویا را ارائه می کنند، برخی از جنبه های رابط کاربری بیش از سایرین جلب توجه می کنند. بدیهی است که تصاویر چشم نوازتر از متن هستند - همانطور که جملات برجسته تر از متن ساده جذاب تر هستند.
چشم انسان وسیله ای بسیار غیر خطی است و کاربران طراحی سایت می توانند فوراً لبه ها، الگوها و حرکات را تشخیص دهند. به همین دلیل است که تبلیغات مبتنی بر ویدیو بسیار آزاردهنده و حواس پرتی هستند، اما از منظر بازاریابی کاملاً کار جلب توجه کاربران را انجام می دهند.
تمرکز توجه کاربران به مناطق خاصی از طراحی سایت با استفاده متوسط از عناصر بصری می تواند به بازدیدکنندگان شما کمک کند تا از نقطه A به نقطه B برسند بدون اینکه فکر کنند واقعاً چگونه باید انجام شود. هرچه بازدیدکنندگان سوال کمتری داشته باشند، حس جهت گیری بهتری دارند و اعتماد بیشتری نسبت به شرکتی که طراحی سایت نشان می دهد، افزایش می دهد. به عبارت دیگر: هر چه کمتر نیاز به تفکر در پشت صحنه اتفاق بیفتد، تجربه کاربری بهتر است که در وهله اول هدف کاربردی بودن است.
4. تلاش برای قرار گرفتن در معرض ویژگی
طراحی سایت مدرن معمولاً به دلیل رویکردشان در راهنمایی کاربران با گام های 1-2-3- انجام شده جذاب، دکمه های بزرگ با جلوه های بصری و غیره مورد انتقاد قرار می گیرند. اما از منظر طراحی سایت این عناصر در واقع چیز بدی نیستند. برعکس، چنین دستورالعمل هایی بسیار مؤثر هستند زیرا بازدید کنندگان را به روشی بسیار ساده و کاربرپسند از طریق محتوای طراحی سایت هدایت می کنند.
Dibusoft جذابیت بصری را با ساختار واضح طراحی سایت ترکیب می کند. این طراحی سایت دارای 9 گزینه ناوبری اصلی است که در نگاه اول قابل مشاهده است. اگرچه انتخاب رنگ ها ممکن است خیلی روشن باشد.
اجازه دادن به کاربر که به وضوح ببیند چه عملکردهایی در دسترس است، یک اصل اساسی در طراحی رابط کاربری موفق است. واقعاً مهم نیست که چگونه این به دست می آید. آنچه مهم است این است که محتوا به خوبی درک شده باشد و بازدید کنندگان از نحوه تعاملشان با سیستم احساس راحتی کنند.
5. از نوشتن موثر استفاده کنید
از آنجایی که طراحی سایت با چاپ متفاوت است، لازم است سبک نوشتن را با ترجیحات و عادات مرور کاربران تنظیم کنید. نوشته های تبلیغاتی خوانده نمی شوند. بلوک های متن طولانی بدون تصاویر و کلمات کلیدی که با حروف پررنگ یا مورب مشخص شدهاند حذف خواهند شد. زبان اغراق آمیز نادیده گرفته خواهد شد.
به عنوان مثال، اگر خدماتی را توصیف می کنید و می خواهید کاربران یک حساب کاربری ایجاد کنند، «ثبت نام» بهتر از «اکنون شروع کنید!» است همچنین این نیز بهتر از "کاوش در خدمات ما" است.
Eleven2.com مستقیماً به موضوع می رسد. بدون کلمات زیبا، بدون اظهارات اغراق آمیز. در عوض قیمت: همان چیزی که بازدیدکنندگان به دنبال آن هستند. یک راه حل بهینه برای نوشتن موثر این است که از عبارات کوتاه و مختصر استفاده کنید (در اسرع وقت به اصل مطلب برسید) استفاده از طرح بندی قابل اسکن (محتوا را طبقه بندی کنید، از سطوح سرفصل چندگانه استفاده کنید، از عناصر بصری و لیست های گلوله دار استفاده کنید که جریان بلوک های متنی یکنواخت را شکسته است)، از زبان ساده و عینی استفاده کنید (لازم نیست یک تبلیغ شبیه تبلیغات باشد؛ به کاربران خود دلایل منطقی و عینی ارائه دهید که چرا باید از خدمات شما استفاده کنند یا در طراحی سایت شما بمانند)
6. برای سادگی تلاش کنید
اصل "ساده نگه داشتن" (KIS) باید هدف اصلی طراحی سایت باشد. کاربران به ندرت در یک طراحی سایت هستند تا از طراحی لذت ببرند. علاوه بر این، در بیشتر موارد آنها علیرغم طراحی سایت به دنبال اطلاعات هستند. برای سادگی به جای پیچیدگی تلاش کنید.
از دیدگاه بازدید کنندگان، بهترین طراحی سایت یک متن خالص است، بدون هیچ گونه تبلیغات یا بلوک محتوای بیشتر که دقیقاً با درخواست بازدیدکنندگان مورد استفاده یا محتوای مورد نظر آنها مطابقت داشته باشد. این یکی از دلایلی است که چرا یک نسخه چاپی کاربرپسند از صفحات طراحی سایت برای تجربه کاربری خوب ضروری است.
فینچ به وضوح اطلاعات مربوط به طراحی سایت را ارائه می دهد و به بازدیدکنندگان امکان انتخاب گزینه ها را بدون شلوغ کردن آنها با محتوای غیر ضروری می دهد.
7. از فضای سفید نترسید
در واقع خیلی سخت است که اهمیت فضای سفید را بیش از حد برآورد کنیم. نه تنها به کاهش بار شناختی بازدیدکنندگان کمک می کند، بلکه درک اطلاعات ارائه شده روی صفحه را ممکن می کند. هنگامی که یک بازدیدکننده جدید به طرح بندی طراحی نزدیک می شود، اولین کاری که او سعی می کند انجام دهد این است که صفحه را اسکن کرده و منطقه محتوا را به قطعات قابل هضم اطلاعات تقسیم کند.
خواندن، اسکن، تجزیه و تحلیل و کار با ساختارهای پیچیده سخت تر است. اگر انتخابی بین جدا کردن دو بخش طراحی سایت با یک خط قابل مشاهده یا با مقداری فضای خالی دارید، معمولاً بهتر است از راه حل فضای خالی استفاده کنید. ساختارهای سلسله مراتبی پیچیدگی را کاهش می دهند (قانون سیمون): هر چه بهتر بتوانید حس سلسله مراتب بصری را در اختیار کاربران قرار دهید، درک محتوای شما آسان تر خواهد بود.
از فضای سفید به عنوان عنصر اصلی طراحی سایت استفاده می کند. نتیجه یک چیدمان به خوبی قابل اسکن است که به محتوا موقعیت غالبی می دهد که شایسته آن است.
8. ارتباط موثر با یک "زبان قابل مشاهده"
آرون مارکوس در مقالات خود در مورد ارتباط بصری موثر، سه اصل اساسی را در استفاده از به اصطلاح "زبان قابل مشاهده" بیان می کند - محتوایی که کاربران روی صفحه می بینند.
سازمان دهی: ساختار مفهومی واضح و ثابتی را در اختیار کاربر قرار دهید. سازگاری، چیدمان صفحه نمایش، روابط و قابلیت کشتیرانی مفاهیم مهم سازمان هستند. کنوانسیون ها و قوانین یکسان باید در مورد همه عناصر اعمال شود.
صرفه جویی کنید: با کمترین نشانه و عناصر بصری بیشترین کار را انجام دهید. چهار نکته اصلی که باید در نظر گرفته شود:
سادگی، وضوح، متمایز بودن و تاکید.
- سادگی: فقط شامل عناصری است که برای برقراری ارتباط بسیار مهم هستند.
- وضوح: همه اجزا باید طوری طراحی شوند که معنای آنها مبهم نباشد.
- متمایز بودن: ویژگی های مهم عناصر ضروری باید قابل تشخیص باشند.
- تاکید: مهمترین عناصر باید به راحتی درک شوند.
ارتباط: رابط کاربری برای برقراری ارتباط موفق باید خوانایی، تایپوگرافی، نماد گرایی، نماهای متعدد و رنگ یا بافت را متعادل نگه دارد. از حداکثر استفاده کنید 3 تایپ فیس در حداکثر اندازه 3 نقطه - حداکثر 18 کلمه یا 50-80 کاراکتر در هر خط متن.
9. کنوانسیون ها دوستان ما هستند
طراحی متعارف عناصر طراحی سایت منجر به یک طراحی سایت خسته کننده نمی شود. در واقع، قراردادها بسیار مفید هستند زیرا منحنی یادگیری را کاهش می دهند، یعنی نیاز به فهمیدن نحوه کار کردن چیزها. این تفاوت چندانی با زندگی عادی ما ندارد، جایی که ما تمایل داریم به اصول اولیه نحوه سازماندهی داده ها (پوشه ها) یا خرید (جایگزینی محصولات) عادت کنیم.
با کنوانسیون ها می توانید اعتماد، قابلیت اطمینان کاربران را به دست آورید و اعتبار خود را ثابت کنید. انتظارات کاربران را دنبال کنید - درک کنید که آنها از ناوبری طراحی سایت ، ساختار متن، محل جستجو و غیره انتظار دارند.
یک مثال معمولی از جلسات قابلیت استفاده این است که صفحه را به ژاپنی ترجمه کنید (با فرض اینکه کاربران طراحی سایت شما ژاپنی نمی دانند، به عنوان مثال با Babelfish) و به آزمایش کنندگان قابلیت استفاده خود وظیفه ای برای یافتن چیزی در صفحه به زبان های مختلف ارائه دهید. اگر قراردادها به خوبی اعمال شوند، کاربران قادر خواهند بود به یک هدف نه چندان خاص دست یابند، حتی اگر یک کلمه از آن را درک نکنند.
استیو کروگ پیشنهاد می کند که بهتر است فقط زمانی نوآوری کنید که می دانید واقعاً ایده بهتری دارید، اما وقتی ندارید از مزایای قراردادها استفاده کنید.
10. زود تست کنید، اغلب تست کنید
این به اصطلاح اصل TETO باید برای هر پروژه طراحی سایت اعمال شود، زیرا تست های قابلیت استفاده اغلب بینش های مهمی را در مورد مشکلات و مسائل مهم مربوط به یک طرح بندی ارائه می دهند.
نه خیلی دیر، نه خیلی کم و نه به دلایل اشتباه تست کنید. در مورد دوم، درک این نکته ضروری است که اکثر تصمیمات طراحی سایت محلی هستند. این بدان معناست که شما نمی توانید به طور کلی پاسخ دهید که آیا یک طرح بندی بهتر از دیگری است یا خیر، زیرا باید آن را از یک نقطه نظر بسیار خاص تجزیه و تحلیل کنید (با توجه به الزامات، سهامداران، بودجه و غیره).
چند نکته مهم که باید در نظر داشت:
به گفته استیو کروگ، آزمایش یک کاربر 100٪ بهتر از آزمایش هیچ یک و آزمایش یک کاربر در اوایل پروژه بهتر از آزمایش 50 کاربر در نزدیکی پایان است. طبق قانون اول بوهم، خطاها در طول نیازمندی ها و فعالیت های طراحی سایت بیشترین فراوانی را دارند و هر چه دیرتر حذف شوند گران تر هستند.
تست یک فرآیند تکراری است. این بدان معناست که شما چیزی را طراحی می کنید، آن را آزمایش می کنید، آن را تعمیر می کنید و سپس دوباره آن را آزمایش می کنید. ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد که در دور اول پیدا نشده باشد زیرا کاربران عملاً توسط مشکلات دیگر مسدود شده اند.
تست های قابلیت استفاده همیشه نتایج مفیدی را به همراه دارد. یا به مشکلاتی که دارید اشاره می کنید یا به عدم وجود نقص های عمده در طراحی سایت اشاره می کنید که در هر دو مورد بینش مفیدی برای پروژه شما است.
طبق قانون واینبرگ، یک توسعه دهنده برای آزمایش کد خود مناسب نیست. این برای طراحان نیز صدق می کند. بعد از اینکه چند هفته روی یک طراحی سایت کار کردید، دیگر نمی توانید آن را از منظری تازه مشاهده کنید. شما می دانید که چگونه ساخته شده است و بنابراین دقیقاً می دانید که چگونه کار می کند - شما عقلی دارید که آزمایش کنندگان مستقل و بازدید کنندگان طراحی سایت شما از آن برخوردار نیستند.